گروه حامی پیمان

مشاوره حقوقی و وکالت انواع قرارداد پیمانکاری

گروه حامی پیمان

مشاوره حقوقی و وکالت انواع قرارداد پیمانکاری

گروه حامی پیمان

مشاوره و وکالت تخصصی در تهیه و تنظیم قرارداد پیمانکاری - تهیه و تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت - وصول مطالبات پیمانکاری - شهرداری - وکالت دعاوی پیمانکاری - وکیل پیمانکاری - دعاوی پیمانکاری - شرایط عمومی پیمان

۵ مطلب در بهمن ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

                                              منشأ و منابع ایجاد حق زارعانه

 

حق زارعانه علاوه بر اینکه در مقررات موضوعه پیش بینی گردیده است ، در عرف و عادت محلی در نقاط مختلف ایران هم به رسمیت شناخته اند ، و در واقع تمامی عناوینی که تحت منابع حقوق از آن ها بحث می کنیم . به نوعی وجود حق زارعانه را در سیستم حقوقی ایران قبول نموده اند.

نقش قانون موضوعه در ایجاد حق زارعانه

در نظام حقوقی ، قانون مهمترین منبع حقوق است و اصلی ترین منشأ و منبع در حق زارعانه نیز می باشد .

 در خصوص حق زارعانه قدیمی ترین متن که به صراحت تمام از حق زارعانه و مصادیق آن سخن به میان آورده و آن را به رسمیت شناخته ماده 31 آیین نامه ثبت ، مصوب 1317 می باشد . در این ماده ضمن به رسمیت شناختن آن ، حق زارعانه را منوط به شناسایی و اعمال از سوی عرف دانسته است از میان کلام قانون گذار معلوم است که حق زارعانه به هیچ وجه از سوی قانونگذار جعل و تصمیم نیافته و چه بسا در منطقه ای حق زارعانه وجود نداشته باشد .

نقش عرف در ایجاد حق زارعانه

از نظر تاریخی عرف مقدم بر سایرمنابع حقوق است به این معنی که قبل از وجود قانون ، عرف منبع تعیین هنجارهای جامعه بود . درست است که قانون ، موجد حق زارعانه برای زارعین است ولی همین قانون گذار حکم موضوع و شناسایی و جایگاه حق زارعانه را به عرف ارجاع داده است .

در عرف زراعی دو طریق برای ایجاد حق زارعانه ( حق ریشه ) مناطق مختلف ایران دیده می شود

1- بدلیل اینکه بسیاری از زمین های مالکین بنا به دلایل طبیعی و غیر طبیعی مستعد کشاورزی نبود. مالکین اراضی برای بهره برداری بیشتر از اراضی خود چنین زمین هایی را به زارعین واگذار می کردند تا نسبت به مستعد کردن زمین برای کشاورزی اقدام کنند .آماده سازی زمین برای کشت ، حق اولویتی برای زارع در آن زمین ایجاد می کرد که حق زارعانه نام داشت .

2- دربرخی مناطق کشاورزی ایران اعم از مناطق شهری و روستایی مطابق عرف و عادت متداول و مسلم ، چنانچه مالکی زمین زراعی خود را به یکی از عقود اجاره یا مزارعه جهت زراعت به دیگری واگذار کند ، تحت شرایطی با انقضای مدت قرارداد ، تخلیه آن منوط به تأدیه وجهی از سوی مالک به زارع خواهد بود که حق زارعانه نامیده می شود .

رویه قضایی و نقش آن در اعتبار حق زارعانه

قضات محاکم در آرای خود به طور صریح بر عرف حاکم بین مالک و زارع و حتی با ذکر مناطقی از ایران که عرف درآن حاکم است تکیه کرده و با استخراج قواعد عرفی، اجمال و نقض قانون را تا حد زیادی بر طرف نموده اند.

درموضوع حق ریشه ( حق زارعانه ) ، رویه قضایی از دو منبع الهام می گیرد : نخست از قدرت واعتبار عرف به عنوان یک منبع حقوقی ، دوم از نیرویی که هر رویه فضایی از قانون اخذ و خود به عنوان یک منبع حقوقی تجلّی میابد.

قرارداد و نقش آن در ایجاد حق زارعانه

حق زارعانه قرارداد مستقلی تلقی نمی شود ، بلکه در نتیجه اذن مالک و یا در ضمن قرارداد زراعی مانند اجاره یا مزارعه و با فعالیت زارع ایجاد میشود. واضح است که اگر طرفین عقد اجاره یا مزارعه یا دیگر  قراردادهای زراعی در هنگام عقد قرارداد به طور صریح به حق زارعانه اشاره کرده باشند ، حق زارعانه را میتوان به محض انعقاد عقد ایجاد شده دانست ولی در مواردی که در عقد زراعی به صراحت یا به صورت ضمنی اشاره ای به حق زارعانه نشده برای ایجاد یا عدم ایجاد آن به عرف منطقه رجوع کرد . برای مثال اگردر قرارداد به نحوه مطالبه حق زارعانه ، یا جواز انتقال حق زارعانه اشاره ای شده باشد این اشاره توافق ضمنی بر وجود حق زارعانه است .

  • www.hamipeyman.com گروه حامی پیمان
  • ۰
  • ۰

عوامل مؤثر در ایجاد حق زارعانه

در خصوص نحوه شکل گیری حق زارعانه باید گفت که این حق ، نوعی حق تقدم در زراعت بر روی زمینی است که زارع با اقدامات خود آن را قابل کشت و بهره برداری کرده است . در ایجاد حق زارعانه که عرف آن را به رسمیت شناخته است عوامل متعددی مؤثرند :

انجام اقدامات بر روی زمین زراعی صورت می گیرد .

نخستین عامل در تولید کشاورزی ، زمین است . برای ایجاد حق زارعانه ابتدا باید زمین زراعی باشد تازارع با اقدامات خود بر روی آن حقی برای خود ایجاد کند .

عمل زارع

 عمل زارع مهمترین رکن از ارکان تشکیل دهنده حق زارعانه  است چرا که عناصر دیگر بیشتر در ازدیاد حق زارعانه مؤثرند تا در تحقق آن باتوجه به اهمیت عمل زارع برخی حق زارعانه را « حق السعی زارع » هم نامیده اند .

 منظور از زارع کسی است که با داشتن یک یا چند عامل تولید بر قطعه زمین زراعی متعلق به دیگری به صورت انفرادی یا با اشتراک چند نفر دیگر به کشت و زرع می پرداخته و بر اساس عوامل پنجگانه ( زمین ، بذر ، آب ، نیروی کار ، شخم زدن ) محصول بین او و مالک تقسیم می شود .

مالک زمین زراعی

 منظور از مالک زمین زراعی در بحث حق زارعانه ، مالکینی است که زمین زراعی خودرا با قرارداد های زراعی و یا در نتیجه اذن به تصرف زارعین می دادند . از آنجایی که میزان اراضی خرده مالکان به قرار امرار و معاش خودشان بوده و خود در آن زمین ها کشت می کرده اند لذا صرفاً مالکان بزرگ ( عمده مالکان ) در بحث حق زارعانه مطرح می شوند .

استمرار عمل زارع ( استمرار زراعت بر زمین زراعی )

یکی دیگر از عناصری که منجر به ایجاد حق زارعانه برای زارع می شود آن است که عمل زارع مستمر باشد و مدت عمل وی موقت نباشد .

چرا که در بالا نیز بیان شد حق زارعانه بخاطر آبادانی که زارع در زمین مالک ایجاد کرده به زارع تعلق می گیرد و ایجاد چنین آبادی جز با گذشت زمان و فعالیت مداوم بر روی زمین حاصل نمی شود .

هرچند برخی برای ایجاد حق زارعانه مدت تعیین کرده اند ( مثلاً یک سال پس از انعقاد قرارداد با مالک را منشأ ایجاد حق زارعانه می دانند ) اما نظر درست تر این است که تعیین مهلت برای ایجاد حق زارعانه منطبق با واقع نیست و مدت را باید به عرف سپرد .

 

 

 

  • www.hamipeyman.com گروه حامی پیمان
  • ۰
  • ۰

معنای حق زارعانه و مصطلحات آن در نقاط مختلف

 

مبنای ایجاد حق زارعانه

 

در قدیم الایام به دلیل کمبود کار وامکانات اکثر زمین های مالکان به صورت بلا استفاده و بدون کشت باقی مانده بودند و این عدم زراعت برای سالیان متمادی باعث شده بود که اراضی مذکور قابلیت زراعی خود را از دست بدهند . در چنین مواردی مالکان برای اینکه از زمین های خود دستاوردی داشته باشند و اراضی مذکور بلا استفاده نمانند اقدام به انعقاد قرارداد زراعی با زارع می کردند که زارع در زمین های مذکور کشاورزی کرده و محصول بدست آمده به نسبت بین مالک و زارع تقسیم شود .

از آنجایی که این اراضی قابلیت بهره برداری نداشت مهیا کردن آن برای کشت زرع ، مشقت و رنج بسیاری می طلبید عرف و جامعه برای زارعی که زمین در نتیجه زحمت و تلاش وی مستعد کشاورزی بود حق تقدمی در کشت و زرع ایجاد می کرد که تحت عنوان حق زارعانه شناخته می شد .

 

تعریف حقوقی حق زارعانه

 

حق زارعانه عبارتست از : حق مالی برای زارع در ملک مزروعی مالک که به تبع تصرفات مستمر وطولانی زارع ، در ملک دیگری ، همراه باکار ، فعالیت ، ایجاد مر غوبیت و یا ابقای مرغوبیت سابق در اثر اذن مالک یا یکی از عقود زراعی مانند مزارعه و اجاره ایجاد می شود . خواه این حق در عقد تصریح شده باشد ویا به عنوان شرط ضمنی از عرف اقتباس گردد.

 

مصطلحات حق زارعانه در حقوق ایران

 

حق زارعانه در اقصی نقاط ایران به حکم عرف و عادت نام های متفاوتی دارد .

حق زارعانه در شمال ایران ( بیشتر در مازندران ) به عنوان حق تبر تراشی یا کارافه شناخته می شود . از دیگر مصطلحات حق زارعانه در شمال دستدارمی  یا دستارمی ، می باشد . در استان گلستان علاوه بر حق دستارمی  ، حق و نگه کنی نیز به جای حق زارعانه استفاده می شد.

این حق در منطقه آذربایجان با عنوان جور (جوار) شناخته می شد و در باسمنج و بعضی نقاط مراغه و قراجه داغ متداول بوده است . در شمال شرقی ( منطقه خراسان ) بَللَک به جای حق زارعانه متداول بوده است . در اطراف تهران قراپشک و در اصفهان کارکرد به کار برده می شده است .در کازرون نیز حق زارعانه را به دلیل تشابهی که با حق سر قفلی در زمان قدیم داشته ، سرقفلی می نامیدند .

اصطلاحات دیگری از جمله « حق نسق زراعی » ، « حق بند » ، « حق چماچم » ، «حق طنابی » ، «حق عمل»  ، «حق آبادانی » و حق الزراعه نیز از مواردی است که در عرف قدیم به جای حق زارعانه مصطلح بوده است .

لازم به ذکر است در قوانین و مقررات نیز حق زارعانه با اسامی و عناوین متعددی مورد اشاره قانون گذار بوده است ، از جمله حق اولویت رعیتی ، حق ریشه ، حق آب وگل ، کارافه ، دسترنج رعیتی و ........ .

 

 

  • www.hamipeyman.com گروه حامی پیمان
  • ۰
  • ۰

صدور پروانه اجباری در اختراعات

 

گاهی اوقات در یک اختراع از موضوع حق اختراع سوء استفاده می شود یا انکه از اختراع جهت تحقق منافع اجتماعی و مصلحت های اجتماعی بهره برداری نمی شود یا آنکه اختراع مورد بهره برداری قرار نمی گیرد . در این حالات حق انحصاری مخترع با محدودیت هایی از لحاظ قانون مواجه می شود و برای کاستن از اثرات مضر حق انحصاری مخترع ، قانون اجازه صدور پروانه اجباری اختراع را صادر می نماید. که این اجازه در دو بخش است : بخش اول مربوط به صدور پروانه اجباری به درخواست دولت است و بخش دوم مربوط به صدور پروانه اجباری غیر دولتی در اختراعات وابسته می باشد .

 

الف صدور پروانه اجباری درخواست دولت

در این حالت ، دولت یا شخص مجاز از طرف دولت ، مطابق با ماده 17 قانون ثبت اختراعات در صورتیکه منافع عمومی اقتضاء نماید ؛ با نظر وزیر یا بالاترین مقام ذی ربط در کمیسیون خاص ، مجوز بهره برداری را صادر خواهد نمود.

این کمیسیون ظرف 10 روز به مالک اختراع در خواست صدور مجوز بهره برداری را ابلاغ می کند.

ودرنهایت پس از طی پروسه ای پروانه اجباری را طی صورتجلسه ای اعطا خواهد کرد که دراین شرایط بهره برداری و نام سازمان دولتی یاشخص مجاز بهره بردار ، مدت بهره برداری و مبلغ قابل پرداخت به مالک و حدود اقدامات اجرایی و محدوده جغرافیایی و موارد مجاز استفاده از اختراع ، درج خواهد کرد.

  • قابلیت اعتراتض تصمیمات کمیسیون خاص در دادگاه :
  • تصمیمات کمیسیون مذکور ظرف 60 روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض در شعبه یا شعب خاص دادگاه عمومی حقوقی تهران خواهد بود و این تصمیمات مجدداً قابل تجدید نظر استان تهران هستند .

ب- صدور پروانه اجباری غیر دولتی در اختراعات پیوسته ( وابسته )

زمانیکه اختراع مؤخّر واجد پیشرفت مهم فنی و دارای اهمیت اقتصادی بالایی است و بدون استفاده از یک اختراع مقدم قابل بهره برداری نیست در این حالت پروانه بهره برداری بدون موافقت بانک صادر خواهد شد.

مرجع صالح جهت صدور پروانه اجباری غیر دولتی در اختراعات پیوسته 

  • مرجع رسیدگی به درخواست فوق که درخواست مالک اختراع مؤخّر انجام می شود ، کمیسیون اداره مالکیت صنعتی می باشد.

قابلیت اعتراض تصمیمات کمیسیون اداره مالکیت صنعتی​​​​​​​

  • مطابق با ماده 170 ، تصمیمات کمیسیون فوق ، ظرف 60 روز از تاریخ ابلاغ ، قابل اعتراض در شعب دادگاه عمومی حقوقی تهران حسب آیین نامه ثبت اختراعات و آن هم مجدداً قابل تجدید نظر خواهی در محاکم تجدید نظر تهران خواهد بود.
  • www.hamipeyman.com گروه حامی پیمان
  • ۰
  • ۰

ملی کردن عبارتست از انتقال دائم اموال ودارایی های خصوصی به مالکیت عمومی که در تعقیب بعضی از اهداف سیاسی و اقتصادی ودر ازای پرداخت غرامت صورت می گیرد.

دهه چهارم قرن 14 هجری شمسی بهره برداری غیر مجاز وغیر اصولی از جنگل ها ومراتع به شدت روبه فزونی رفت واز آنجایی که جنگل ها ومراتع ملک شخصی اشخاص بودند ایرادی برآنها وارد نشد چرا که مالک با استناد به قاعده الناس مسلطون علی اموالهم و سوء استفاده از احترام به مالکیت خصوصی در قانون در اقدامات غیر اصولی خود کوتاه نمی آمد. همین امر و اوامر متعدد دیگر باعث شدتا قانون ملی شدن جنگل ها و مراتع به تصویب برسد.

به موجب این قانون مالکیت خصوصی جنگل ها و مراتع از بین رفت و مالکیت عمومی جای آن را گرفت .این اقدام رژیم حاکم به طور عام انگیزه های سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی فراوانی در خود داشته است . اما به طور خاص در جهت حفظ محیط زیست و برنامه ریزی صحیح در جهت بهره برداری از جنگل ها و مراتع بوده است.

 

روند ملی کردن مراتع وجنگل ها

از تاریخ 19/02/1340 که مجلس بیستم شورای ملی منحل شد ( انحلال مجلس بیستم به مدت 29 ماه به طول انجامید ) تا تشکیل دوباره آن در مورخه 14/07/1342 مصوبات گوناگونی به وسیله هیأت وزیران به تصویب رسید که تصویب نامه ملی شدن جنگل ها و مراتع یکی از آن هاست.

نحوه اعلام اراضی مشمول ملی شدن ، در قانون سابق بدین نحو بود که جنگلدارها بابررسی شاخصه های فنی در تشخیص اراضی ملی از مستثنیات صرف نظر از اینکه این اراضی سند مالکیتی دارند یا نه نسبت به تشخیص اراضی ملی از مستثنیات اقدام می نمودند و در صورتی که بعداًمالک یا ذینفعی به نظر جنگلدار اعتراضی داشت در کمیسیون ماده 20 به اعتراض وی رسیدگی می شد بعد ها کمیسیون ماده 56 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع به این اعتراض رسیدگی می نمود.

آثار ملی کردن جنگل ها و مراتع

تصویب نامه هیئت وزیران مبنی بر ملی کردن جنگل ها و مراتع به مانند سایر قوانین و مقررات دارای آثار فراوانی بوده است از جمله این قانون می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1- زوال مالکیت خصوصی و ایجاد مالکیت عمومی

2- ابطال اسناد مالکیت خصوصی مالکین وتنظیم سند جدید به نام دولت و به نمایندگی اداره منابع طبیعی

3- فک اجباری معاملات رهنی یا با حق استرداد نسبت به اراضی ملی شده : در این خصوص لازم به توضیح است که بر اساس ماده 6 تصویب نامه قانونی ملی شدن جنگل ها و مراتع به قائم مقامی از بدهکار به سازمان جنگلبانی ایران تا میزان طلب خود از وجوهی که به موجب قانون مذکور قابل پرداخت بوده رجوع کنند.

4- تأسیس جایگاه « تشخیص اراضی ملی از مستثنیات »

  • www.hamipeyman.com گروه حامی پیمان