اسناد مالکیت معارض
صدور اسناد مالکیت معارض یکی از اشتباهات می باشد که در اداره ثبت اسناد و املاک رخ می دهد , هیات نظارت ثبت وظیفه رسیدگی در مورد تعارض یا عدم تعارض را بر عهده دارد .
چنان چه نسبت به یک ملک , سند مالکیت برای دویا چند نفر در دفتر اسناد و املاک صادر گردد که به لحاظ تاریخ نسبت به یکدیگر مقدم و موخر باشند , سند دوم که تاریخش موخر است , سند مالکیت معارض نامیده می شود . چنان چه اسناد در یک روز ثبت گشته باشند سند مالکیتی که شماره ثبت آن بیشتر می باشد , سند معارض خواهد بود .
براساس ماده 3 لایحه قانونی اشتباهات ثبتی : تعارض نسبت به اسناد مالکیت ممکن است کلا یا جزئا نسبت به اصل ملک یا حدود ارتفافی آن اتفاق بیفتد . نکته حائز اهمیت این می باشد که , تعارض بین سند عادی و رسمی که اعتبار آن در مرجع قضایی قابل رسیدگی است , قابل تصور نمی باشد .
ادارات و واحدهای ثبتی مکلفند به محض اطلاع از صدور اسناد معارض , مشخصات سند معارض و سند مقدم را به دفاتر اسناد رسمی حوزه خود اطلاع دهند همچنین اداره ثبت موظف به ارسال گزارش به هیات نظارت می باشد , چنان چه هیات نظارت وقوع تعارض را محرز بداند , مراتب کتبا توسط اداره ثبت به دارنده ابلاغ می شود تا اقدامات قانونی را به عمل آورد .
دارنده سند مالکیت معارض می بایست ظرف دوماه از تاریخ ابلاغ اداره ثبت به دادگاه محل وقوع ملک مراجعه و دادخواست ابطال سند مالکیت مقدم الصدور تقدیم نماید و گواهی تقدیم دادخواست را به اداره ثبتی که سند مالکیت در آن صادر شده است تسلیم و رسید دریافت نمایند .
در صورتی که دارنده سند موخر الصدور ظرف 2 ماه از تاریخ ابلاغ به دادگاه مراجعه نکند و گواهی طرح دعوا به دادگاه ارائه ننماید , دارنده سند مقدم الصدور می تواند با مراجعه به دادگاه , گواهی عدم طرح دعوا را دریافت و تسلیم اداره ثبت نماید . پس از ارسال گواهی عدم طرح دعوا , اداره ثبت موظف می باشد که سند مالکیت معارض را ابطال نماید .